30 mars 2009

Nostalgi

Efter en trevlig middag i Haninge i går kom förändringar på tal.

Vad mycket som har bytts ut, förändrats, gått framåt (och ibland bakåt).
Kan inte låta bli att känna mig lite äldre än jag egentligen känner mig, om ni förstår vad jag menar..

Några exempel:

Hur många valörer har du handlat för som inte längre finns?
Jag minns femöringen, tioöringen, tjugofemöringen, femman och tian (sedlarna).









Kommer ihåg att när man ville spela in musik (illegalt?), var tvungen att trycka både play och record samtidigt.









Jag har haft en bankbok.









Kommer ihåg när man fick en nyckel att öppna konservburken med.











Kommer ihåg när man inte kunde "trycka" telefonnumret.








Karbonpapper..
Att få två likadana brev samtidigt! Vilken grej!!







Det finns så många fler saker.. Som dom gula, fyrkantiga läskbackarna fyllda med trocadero, sockerdricka, zingo osv, brevskrivar-set (brevpappaer med matchande kuvert), bilderna i päronsplitten, den vita pricken på tvn när den stängdes av och hur man ändrade från ettan till tvåan genom att vrida på knappen på tvn..
När man inte kunde gå in i kiosker, utan man stod utanför och det fanns en ruta man handlade genom. Vid rutan fanns det smågodis och man pekade; en sån, en sån, och en sån..
Inte minst hur vi "lekte" McDonalds hemma och gjorde papperspåsar med ett stort M på där vi hade den frusna, men nu ugnsuppvärmda, räffliga, pommesfriten i, som helt plötsligt blev godare till den hemgjorda hamburgaren som såg mer ut som en blandning av en pannbiff och en stor köttbulle mellan det skivade, vita formfranskebrödet..

Ah, dessa minnen..

Inga kommentarer: