26 maj 2009

Slut på det roliga

Nu ska Christiania i Köpenhamn "normaliseras".
Efter nästan 40 år av kollektiv anda vill nu den danska staten vill bygga bostadsrätter på området.
Lite trist tycker jag.
Vi svenskar tänker väl främst på den legala cannabisen (medan alla andra droger är strängt förbjudna) och den öppna handeln av denna växt i Christiania.
Men om man ser förbi det så är Christiania en underbar plats där kollektivandan lever starkt. Jag kommer ihåg att jag var där för många herrans år sedan och förundrades av hur väl allt fungerade där redan på 80-talet. Sopsortering och återvinning var en självklarhet där, långt innan resten av världen förstod att det var en bra idé. Det fanns en anda av samarbete och framtidssikt.
En behövlig balans.
Men dom dagarna är nu räknade.
Nu ska det göras vinst minsann..

Läs mer HÄR

3 kommentarer:

Anonym sa...

Pia Kjärsgård och krigsförbrytaren Fogh Rasumussen och har förstört Danmark, själv flyttade jag därifrån i tid. Visst skjuter de sig själv i foten om de stänger Christiania, å andra sidan har det alltid varit hotat, och alltid överlevt. Vi får se...

Anonym sa...

Kan inte hålla med om att Christiania är något att bevara. Det är allmänt nedgånget. När jag var där i slutet av förra året var försäljerskan mer upptagen med att tända sin joint än att ägna sig åt försäljning av vykort. Föregående anonym verkar ha en helt annan uppfattning. Jag skulle snarare vilja säga att det är dags att lämna Sverige och flytta till Danmark som är på väg åt rätt håll.

/Dr Dexter

Anonym sa...

Danmark har blivit tråkigt och anti-liberalt. Först rivningen av Jagtvig och nu Christiania och ni undrar varför det brinner i Köpenhamn. Det var lugnt och trevligt innan politikerna lade näsan i blöt. Ge oss gamla goda fria liberala Danmark tillbaka.