17 maj 2009

Härliga tider, strålande tider


Hittade en fantastiskt bra artikel av Mikael Zackrisson om krisen i Nyhetsbranschen. Försäljningen av tidningar rasar och mediecheferna får panik och drömmer om svunna tider.
"För världen har förändrats. Har inte de här tidningsdirektörerna sett vad som hänt? Har de levt i grottor de senaste femton åren?
Att ta betalt eller inte är förvisso en intressant diskussion. Men det har väldigt lite att göra med problemet för den krisande nyhetsindustrin.

För det är ju inte priset som är problemet. Det är ju produkten, som Sören Karlsson skriver så klokt.

Om produkten hade varit så bra som mediehusen själva vill göra gällande, då hade det ju inte varit något problem att ta betalt, eller hur? Kan folk köpa miljontals program för några kronor styck från Apples programbutik för Iphone borde det väl gå att få tidningsläsarna att göra detsamma? Vi pratar om trogna kunder som betalat sin prenumeration i årtionden.

Men så är det ju inte. Den bistra sanningen är att kunderna inte tycker produkten, alltså nyheterna och artiklarna, är värda att betala för.

Världen har förändrats. Och då går det inte att sitta i styrelserum och önska att allt var som förut."
- utdrag ur artikeln av Mikael Zackrisson

Läs gärna hela artikeln som ni hittar HÄR
Mycket intressant läsning...

Inga kommentarer: