20 maj 2009

Framåttänkande eller bakåtsträvan

Författare Paulo Coelho (du vet han som skrev Alkemisten) har en mycket vettig syn på den heta diskussionen om utvecklingen på nätet.
"Det finns ingen väg tillbaka. Internet kommer inte att försvinna. Det är bolagen som måste hitta nya affärsmodeller. När skivindustrin skickade sina advokater på fildelarsajten Napster insåg jag direkt att det var kört. Dessutom är jag säker på att om folk hittar mina böcker på nätet förlorar jag inte läsare, jag vinner dem."
- utdrag ur en längre intervju som kan läsas HÄR

Ja, jag vet att jag har skrivit en hel del om saker som kan laddas ner på nätet på sistone men jag kan inte låta bli.. Är du inte intresserad så finns det säkert något roligt att läsa nedanför som inte har med denna diskussion att göra.

Jag har full förståelse att många känner sig hotade av denna nya utveckling, men tider förändras och svaret har ju aldrig varit att streta emot och försöka förbjuda ny teknik, så varför skulle det vara svaret nu?
Nyttja tekniken istället, tänk förbi det som varit (där du kände dig bekväm och vaggades lugnt av gamla, trygga affärsmodeller) och hitta på fungerande sätt att integrera, inte exkludera och förbjuda.

1 kommentar:

Peter Midas sa...

Hela problemet beror på industrins totala oförmåga att hitta nya affärsmodeller. Cohello har totalrätt och musikindustrin vill bara värna om sin egen affärsmodell, dvs att ta hutlöst betalt för en produkt som inte ens behövs, dvs en skiva. Så jäkla omodernt att producera en platta med 1:or och 0:or på, när det bara dräller av 1:or och 0:or på nätet. Egentligen är det bara pinsamt och TPB-fallet kommer att framstå som totalt patetiskt inom ett par år. Vad skall historieböckerna förmedla? Häxprocesser, bakåtsträvande..... Oj och in i helvete OJ!