09 februari 2009

Räkfond

Gjorde en fond på räkrester i dag.
Mamma kom på besök från västkusten förra veckan, och hon hade med sig ett kilo färska räkor som var mumsiga.
Jag frös in skalen med denna fond i åtanke, så idag var det dags..

Så här gör du:

Rosta räkskalen, två små skalade och grovt skivade morötter, en gul lök, en halv purjolök, en fänkål och en deciliter tomatpuré i ugnen (250 grader) i 20 minuter.









Under tiden, lägg timjan, pepparkorn och lagerblad i en stor gryta.






När grönsakerna och räkskalen är färdigrostade, häll dom i grytan med en deciliter cognac.










..och fyra deciliter vitt vin.











Fyll på med vatten så det täcker.
Koka upp och låt bubbla i ungefär 20 minuter under lock.






Sila bort allt utom vätskan.
Koka upp vätskan och reducera (koka) tills en tredjedel återstår.






Spara i kylen eller frysen tills du behöver lite god räkfond.

Perfekt till fisk eller skaldjurssoppa.

Min ska användas i morgon till en fisksoppa där jag kommer att koka samman lite av fonden med mer vitvin, grädde, kryddor (dill osv), sejfiléer och kräftstjärtar.
Har ingen aning om hur det blir, men vi får se..
(fonden blev i alla fall kanon..)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är fantastiskt duktig, jag kan inte sånt, var har Du lärt detta? Jag blir avundsjuk. Mor

Unknown sa...

Men nu kan du ju.. (följ instruktionerna bara).
Och du kan ju lämna kommentarer nu också.. =)