07 februari 2009

Fysikfrågor

Eftersom jag haft Göran Manneberg i vågrörelselära på KTH, vill jag "låna" en återkommande artikel ur KTHs tidning "Osqledaren".
I varje nummer av denna tidning frågar någon denna störtsköna fysiklärare en klurig (?) fråga.

(sen matchar ju färgen på hans skägg min bloggdesign.. hur kan jag motstå..?)


FRÅGA Många av mina vänner brukar knacka ett par gånger på  läskburken innan de öppnar den och hävdar att detta gör att den  då inte bubblar över. Jag tror på dem – empiriska försök har visat att det stämmer. Men varför?

SVAR Detta är uppenbarligen en av de stora samtidsfrågorna. Det finns gott om sajter på internet som diskuterar och förklarar, exempelvis http://chemistry.about.com/od/howthingsworkfaqs/f/cantapping.htm
Kortfattat är det i alla fall så att det alltid finns bubblor av icke-upplöst gas inuti  en burk.
Mer om den skakats eller blivit varm.
Om trycket i burken plötsligt faller så kommer de bubblor som ligger utmed väggarna eller sitter i botten att rusa i tryckgradientens riktning, det vill säga uppåt.
De sliter därmed med sig brun kladdig vätska och burköppnaren blir ofrivilligt brun utan sol (no Berlusconi pun intended).
Knackar man på burken innan öppning samlar sig bubblorna nära ytan och sliter följaktligen inte med sig så mycket vätska. 
Ännu viktigare är dock att öppna sakta så att tryckgradienten blir mindre.
- Göran

Nu vet ni det..

Inga kommentarer: