10 januari 2009

Språkpolisen

Det finns några uttryck som jag dagligen stör mig smått på.
Ett av dom som tydligen blivit mer vanligt än det korrekta är att "stänga ner".
Det är något som vi troligen fått från det Engelska uttrycket "shut down", men på Svenska finns det uttrycket inte. Det heter att stänga AV någonting.
Om det är något som ska avvecklas, så kan man alternativt säga att lägga ner.
Ja, ja, tänker ni.. Men i alla fall..

Det finns även några ord som jag lagt märke till på sistone.
Sen när heter det "millimetrar", "centimetrar", "sekundrar", eller "minutrar"?
Lägg av..
Och om ni verkligen inte vet, så är korrekt plural form av millimeter samma som i singular form, just det, millimeter. Singular och plural är även samma för centimeter.
En sekund, två sekunder! En minut, två minuter!
Så ja, nu har jag fått det sagt.. =)

Till och med på Aftonbladet kan journalisterna tydligen inte korrekt Svenska..

(klicka på bilden för att förstora)


Även i DN skrivs det om att "stänga ner".. Hmm.. (via TT)

(klicka på bilden för att förstora)

4 kommentarer:

TibbAstrid sa...

Jag kan ju inte annat än hålla med dig!
Själv har jag fått överdos av ordet "dem".

Hoppas du har det gott Stefan!!!
/Sol

Anonym sa...

Jag håller med dig! Någon som har ett sinne för rättstavning och grammatik får en hel del att rätta när morgontidningen kommer ;-)
"Språkpolis" låter utsökt!

No-one sa...

Vad skönt att det finns fler språkpoliser än jag som slår näven i bordet. Rätt ska vara rätt.

Anonym sa...

Det ironiska är att jag som gått svenskkompletterande undervisning ska rätta de så gått svenskt gymnasium. Hur många gånger har jag inte rättat samtliga teknologer när de säjer ”de är mindre människor i tunnelbanan efter rusningstid” … ”Vadå” frågar jag ”är de kortare?” de tittar på mig med en förvånad blick nästan som de tänker ”är greken hög eller? vad är det han säger” när jag då säger ”det heter färre” så tittar de ner på marken och byter samtalsämne.
Jag fick förklaringen till att de är så många som gör fel när min mor åter efter 10 år skulle åter jobba som lärare i Sverige.

No1 flera av svensklärarna kan inte prata svenska de får jobbet eftersom de pratar ett annat språk som är barnens modersmål och då anses de att de kan kommunicera bättre med barnen. (förekommer i skolor där flera kulturer samlas)
.
.etc (får inte plats med alt här)
.
No 10 man får inte rätta barnen längre det kan tydligen vara ”kränkande” och ”rasistisk” om ordet förekommer felaktigt i vardagligt tal. Exempel är et barn skriver ”mej” istället för ”mig” får inte läraren påpeka att det är fel eftersom det ”kan förekoma” i tidningar.