15 juli 2009

Sommar i P1

Eftersom jag är sällan i närheten av en radio klockan ett på eftermiddagen såhär på sommaren (som man bör vara), missar jag ofta Sommar i P1, men naturligtvis prenumererar jag på programmet i iTunes där avsnitten dyker upp varje dag i podradio form.

Igår var det dags att bekanta sig med Roger Wallis, en KTH professor som har en lång bakgrund som musiker och låtskrivare av bland annat låten som Tommy Körberg vann Schlagerfestivalen med 1969.

Hans sommarprogram var en härlig blandning av musikaliska minnen och den senaste tidens bekymmer; fildelning..
Han har i programmet tillfälle om att berätta om hans upplevelse av Pirate Bay rättegången dit han kallades som expertvittne för att främst ifrågasättas om hans vetskap i ämnet, om man ska tro på hans uppfattning av hans egen situation.
Han har en sällsynt lång erfarenhet och har forskat i ämnet upphovsrätt. Vad som gör det hela extra intressant tycker jag är att han är låtskrivare själv och har till och med varit ledamot i styrelsen på STIM i 15 år.
Hans syn på Antipiratbyrån fick mig att le för mig själv..
Programmet finns att lyssna på hos sr.se - jag rekommenderar det starkt.

Du hittar programmet i MP3 format HÄR

Prenumerera gärna på Sommar i P1 också, det gör du HÄR
(du behöver ha iTunes installerat på din dator först)

Inga kommentarer: